Tuesday, March 30, 2010

Dangerous Chocolate Lava Cake ;-)

Haha..macam kejam je nama. Jangan betulkan skrin komputer anda. Moist choc cake aje pun. Branding katekan.. =)

Sebenarnya saya mula baking sejak bila, saya kurang pasti. Yang pasti, saya sudah mula membantu emak & Kak Yong saya (kakak sulung) baking kek & kuih raya seawal saya masih di bangku sekolah lagi. Lama-kelamaan, emak saya terus memberi kepercayaan sepenuhnya untuk saya menyediakan moist choc cake dan yang lain-lainnya sendiri tanpa bantuannya lagi. Cuma untuk confirmation bagi resepi-resepi baru yang dari internet (international-selalu cookies mereka lebih manis) dan resepi-resepi dari majalah (selalunya mereka 'tipu'. tak disclose resepi sebenar). Contohnya, "Mak, kalau 3 cups tepung, 1 1/2 cups gula manis sangat tak? Nak kurangkan jadi berapa cups?".

2 minggu lepas sebenarnya saya ada menerima tempahan dari seorang makcik; jiran ibu mertua saya yang juga 'peminat' moist choc cake saya ;-p "Ina, buatkan Cik Nah kek cokelat. Beli kat kedai tak sedap la..." Tapi saya betul-betul tak sempat. Kebetulan, kenduri makcik ni betul-betul selang 1 hari selepas kenduri di rumah ibu mertua saya (hari saya terima kek tunang Razif&Wani dari Kak Anna). Selepas kenduri ibu mertua, sahabat se-Nisa' saya, Wani pula bertunang. Tambahan lagi, saya kehilangan kertas resipi moist choc cake yang saya salin dari buku Kursus Masakan Antarabangsa emak saya yang sudah berusia mungkin mencecah 20 tahun. Saya ingat bahan & method. Tapi lupa sukatan. Haiyya....

Kak Anna lain kali 'jangan' buat kek cantik-cantik sangat ye...
Orang tak boleh focus on driving bila dah REALLY in LOVE with the cake beside =p saya alihkan bantal (seat senget) & ambik gambar kat traffic light. Bahaya,kan? ngee...
"Ye Wani, boleh makan semua kecuali ribbon & kotaknye" =p

& minggu lepas, saya menerima tempahan dari suami sendiri (ye, dia tetap kena bayar 'kos bahan' walaupun harga diskaun. Terukkan, saya? =p) untuk hari jadi anak muridnya (Feb & March). Katanya, dia akan menyambut birthday pelajar kelasnya every quarter.

Sebenarnya, ini adalah pengalaman pertama saya dengan icing sheet a.k.a. edible image prints. Credit goes to Kak Anna @ Bakeryna for inspiring me. Wah!!

Yes...I love the edible icing sheet very much. It's very practical & really 'edible' (compared than buttercream flower yang selalu orang buang sebab manis & takut penyakit. Health concious. Bagus!). It made my moist choc cake-yang-sedap-tapi-hodoh-tu became more presentable for occasions =)

Enjoy the pics..!

Saya design, kemudian order prints dari Kak Anna
~Credit to alwancomics & anamuslim
~


Spread with melted white choc for basic.


White choc again ~gaya bebas.


Lekatkan icing sheet yang dah disapu dgn white choc & disejukkan sebentar


My 'dangerous Chocolate Lava Cake' diapit dengan macaroni goreng ala bolognaise. Masa ni sate 'sponsor' tak datang lagi.


Masih lagi hodoh (malu kalau Kak Anna tengok sebenarnya~siap pecah kat bucu kanan bawah tu gara-gara tercocok tangan yang 'lemah-lembut' ni)
~tapi masih acceptable, kan?~ =p


Tada...!!! another one.
(lupa nak focus kat tepi kek; titisan choc yang dah beku ~there's where the word 'lava' came from~)


Punnnah semuanyaaa.... =p


That's what we call ~satisfaction~ Yeah..!!

My wishlist:
1) to attend fondant cake class
2) saya mahu buku How To Be A Domestic Goddess by Nigella Lawson
(somebody, please tell my husband to make a surprise for me~but dun let me know =p)

No comments:

Post a Comment