Tuesday, March 2, 2010

Kuasa sebuah kekuatan

"Ada berita tentang suami kak ani dalam harakah terbaru. M.s. 27"

"Blog nadwan ilasyahid.blogspot.com..tajuk teladan cintaku. Blog misbahul munir misabah.blogspot.com"

Itu antara sms pertama yang saya terima dari Kak Ani selepas kali pertama saya berborak di telefon petang semalam sejak pemergian suaminya ke rahmatuLLAH secara mengejut 17 Feb yang lalu.

"Alhamdulillah..kak ani dah semakin tenang..sedang belajar menerima kenyataan..."

Sms Kak Ani pada malam sebelumnya membuatkan saya sebagai sahabat yang rapat dengannya merasa lega. Lega yang teramat..

Saya kagum dengan kekuatan Kak Ani yang terpancar dari suaranya semalam. Kak Ani sangat kuat berbanding keadaannya yang sangat teruk pada hari kematian suaminya. Kuat. Sangat kuat. Saya sehabis dayanya menahan sebak dan membendung air mata supaya tidak terzahir pada suara. Itulah Kak Ani. Mungkin berkat ibadah yang dilakukan sepanjang 21 tahun bersama suaminya telah memberikannya 1001 kekuatan daripada ALLAH. Kak Ani bercerita tentang anak-anaknya yang sangat mengambil berat tentang dirinya.Betapa Kak Ani mengharapkan semua ini adalah mimpi semata-mata dan apabila terjaga,suami tercinta masih ada di sisi. & betapa Kak Ani merasakan keberadaannya di Semanggol hanya untuk pulang ke kampung & suaminya akan menjemputnya pulang ke Kulim seperti biasa. Mujur anak-anaknya yang soleh itu segera menyedarkan Kak Ani agar tak mengharap pada sesuatu yang tak akan berlaku. Banyak yang Kak Ani sembangkan. Tak ada rona-rona kesedihan terpancar pada suara di sebalik corong telefon ketika menceritakan semua itu. Tapi saya yakin, dalam hati Kak Ani, hanya ALLAH yang tahu.

Ya. Saya cemburu pada Kak Ani. Saya cemburu pada Kak Ani sejak lama lagi. Kak Ani dikurniakan 3 orang anak lelaki yang soleh kesemuanya. Saya selalu kagum dengan didikan yang telah dicurahkan oleh mereka suami-isteri kepada anak-anak mereka. Andainya ada rezeki saya utk memiliki cahaya mata sendiri, saya juga mahu anak-anak yang seperti mereka.

Dan Allahyarham suami Kak Ani, seorang yang sangat mencintai isterinya. Seringkali suami saya dalam 'merapu'nya mempengaruhi Allahyarham untuk 'tambah lagi cawangan'. Tapi, respondnya sangat berbeza dengan sahabat-sahabat lelaki yang lain yang kebiasaannya akan menjadi 'galak' bila diprovokasi sedemikian. Berbeza dengan arwah. Dia sekadar tersenyum dan tergelak kecil. Mungkin terlalu utk menjaga hati isteri. Begitulah suami Kak Ani. Masih teringat bila kadang-kadang melepak di rumah Kak Ani pada waktu petang, pintu akan terkuak & suami Kak Ani masuk, pulang dari kerja. Masih teringat makaroni goreng & kuey teow goreng yang dimasaknya ketika saya & suami datang bertandang. Pernah semasa raya, Kak Ani, suami & anak, Baqiri bertandang pada musim Hari Raya, saya hidangkan spaghetti bolognaise. Kak Ani kata, spaghetti suami Kak Ani masak pun sedap. Nanti boleh lawan, spaghetti siapa lagi sedap! Tapi saya tak berkesempatan untuk merasa spaghetti suami Kak Ani & tak akan berkesempatan.


& Esok...pasti saya akan merindui Kak Ani. Tiada lagi Kak Ani yang banyak melantunkan kata-hikmah dalam usrah gabungan Hawa-Nisa'-APP kami. Tiada lagi 'hasil-hasil kerja Kak Ani' yang sebenarnya adalah hasil kerja suami Kak Ani dalam program-program kami. Tak dapat lagi nak pusing-pusing dengan kereta hijau saya dengan Kak Ani sama ada urusan program, atau urusan peribadi. Tak dapat lagi nak melepak rumah Kak Ani pasal fesyen jubah,tudung t-shirt bla..bla..sebab Kak Ani akan berpindah dari Kulim. Semua orang akan rindu pada celoteh Kak Ani. Banyak benda yang kami telah kongsikan bersama & Kak Ani saya rasakan dah macam kakak kandung saya sendiri. Pernah berjalan di hypermarket & orang tegur kami 'adik-beradik' ke? (adakah Kak Ani yang nampak muda -atau- saya yang nampak tua? he..)

Pagi ini, air mata saya tumpah sekali lagi. Saya gagal menahannya tatkala membaca luahan hati Nadwan dalam blognya sepertimana saya gagal setiap kali melihat gambar berdua Kak Ani & suami di Facebook mereka. Mee goreng sarapan pagi saya juga terasa tidak enak & memualkan pagi ini.

Al-Fatihah to Jazmi Zuhri Bin Syahar Mursyid...

(gambar Kamal Affandi dalam poster di bawah ni, arwah yang carikan masa program Rebranding Nisa' Bersama Kamal Affandi di Auditorium Amrec, Sirim, Kulim dulu. Masa tu saya tak jumpa gambar yang clear. Gambar pada poster yang saya buat sangat buruk. Jadi, arwah gantikan dengan yang cantik. Dan saya masih gunakannya utk program kali ini. Moga ada pahala baginya untuk itu!)

No comments:

Post a Comment