Wednesday, September 8, 2010

Pepohon Cinta Ke-7 hingga Ke-11 : Tuailah Apa Yang Ditanam. Nikmatinya!

Ihsan rushmooradt (blogspot) via google

Sambungan dari Pepohon Cinta Ke-2 Hingga Ke-6

POHON KE-7:TARAWIKH


RasuluLLAH SAW menghabiskan 1 juz Al-Quran dalam bacaan surah utk 1 rakaat & Baginda ruku' selama mana Baginda membaca surah. MASYAALLAH!! Kita..?Solat Tarawikh tak miss pakai cincin! Senangg nak kira dah rakaat berapa! Malunye /(-_-)\


POHON KE-8:KEJAR LAILATULQADR

Kini tinggal trimester akhir.Kejar mlm yg lebih baik dr 1000bln sbb kita belum tentu hidup 83 thn.Kalau ya pun,tolak tidur,tolak shopping,FB,ngumpat,gossip,maksiat,tinggal berap hari yg solid kita hambakan diri pd ALLAH?



POHON KE-9:QIAMULLAIL

Banyaknya dosa.Byk pula nikmat&wishlist yg ditunaikanNYA.Byk juga 'silver lining' slps ujian.Jom,say sorry&thanks pd DIA yg x pen
ah lupakan kita &MENANGISLAH! Bestnye klu dpt terus qiamullail spt agenda wajib slps Ramadhan tamat nanti.




POHON KE-10:I'TIKAF

Yok...yok...ada dua malam lagi peluang kita ada. Jangan beraya lagi! Anak bulan belum muncul. Anggap saja ini Ramadhan terkahir buat kita & kita akan mati pada malam Raya pertama!



POHON KE-11:ZAKAT FITRAH

Jangan lupa yang ini ya...Dalam rezeki kita ada tersisip milik orang lain. Ayuhlah kita kembalikan pada yang berhak. Semoga rezeki kita lebih diberkati. Sentiasa cukup dengan apa yang ada. Di samping menggembirakan mereka yang belum tentu ada beras untuk diisi di dalam sarung ketupat!


**********

Kini masanya untuk kita menuai apa yang telah ditanam sepanjang sebulan ini... Semoga hasilnya nanti dapat 'dijual' di akhirat sebagai tiket untuk memasuki pintu syurga & melepasi kawah neraka. Semoga amalan yang telah disemai sepanjang Ramadhan terus subur menjadi amalan sepanjang 11 bulan yang mendatang sehinggalah bertemu Ramadhan 1432H, seandainya nyawa kita sepanjang itu.

Sambutlah Syawal dengan kegembiraan sebagai ibadah. Dan sesungguhnya ibadah itu tidak pernah disatukan dengan maksiat. Selamat bergembira!


2 comments: